Hoewel onze voeten van al onze ledematen waarschijnlijk de meeste arbeid verrichten krijgen ze meestal niet de verzorging die ze verdienen. Ze worden regelmatig vergeten in ons verzorgingsritueel of we staan er pas bij stil als ze pijn gaan doen. Vandaag in dit Arganolie blog 3 tips om je voeten extra in de aandacht te zetten met een beetje verzorgende Argan olie.

Verzorg je voeten met Arganolie

Wat zijn vermoeide benen?

Het antwoord op deze vraag lijkt behoorlijk voor de hand te liggen, immers iedereen kent het gevoel na een lange dag waarbij je benen er bijna afvallen... figuurlijk dan. Vermoeide benen ontstaan doordat je lichaam niet langer in staat is om zuurstofrijk bloed aan te voeren en de afvalstoffen en zuurstofarm bloed weg te halen.

Bij voldoende beweging blijft dit proces goed functioneren, maar bij veel staan of stilzitten raakt de bloedcirculatie verstoord. Enkele tips om de doorbloeding snel weer op gang te helpen.

Ontspannende voetmassage

Je zult verbaasd staan over de ontspannende werking die uitgaat van een goede voetmassage. Het is echt heerlijk om je voeten te masseren!

1. Was de voeten en smeer ze in met een lekker ruikende natuurlijke olie, bijvoorbeeld Arganolie met Oranjebloesem.

2. Pak iedere teen vast, trek er voorzichtig aan en maak een ronddraaiende beweging.

3. Wrijf en kneed vervolgens met beide handen de bovenkant van de voet en de voetzool waarbij je altijd in de richting van enkels masseert.

Warm voetenbad

Vermoeide voeten kunnen snel opknappen van een verkwikkend voetenbad. Vul een bak met met warm water, voeg een theelepel soda en Arganolie met Lavendel toe. Alleen al door de heerlijke geur zou dit voetenbad moeten werken!

Laat je voeten badderen in het warme water totdat ze ontspannen aanvoelen. Droog ze goed af waarbij je extra zorg besteedt aan de ruimte tussen je tenen. Smeer ze tenslotte in met de Argan olie en leg vervolgens je voeten op een kussen of tegen de muur zodat ze hoger liggen dan je hoofd. Dit ontspant niet alleen de voeten, maar ook de benen.

Ontspanning door inspanning: voetoefeningen

Deze oefeningen zijn een eenvoudige manieren om vermoeide voeten te ontspannen:

1. Zet je voeten plat op de grond en krom de tenen zo stevig mogelijk; ontspan ze dan en herhaal dit een aantal keer.

2. Om je tenen wat krachtiger te maken ga je met gespreide benen staan met je handen op je bovenbenen. Buig de rechterknie en verplaats je gewicht op de bal van de rechtervoet. Veer vier keer door en herhaal hetzelfde met het linkerbeen.

3. Ga op de grond zitten en rol eerst met de ene en vervolgens met de andere voet een lege fles naar voren en naar achteren. Als je heel fanatiek bent mag je het ook met twee flessen tegelijkertijd proberen!

4. Pak met je tenen dingen van de grond op. Hierbij gebruik je de spieren in de voet op een andere manier dan dat ze gewend zijn en dat versterkt de voeten…. Terwijl je niet hoeft te bukken.